Inom digital marknadsföring finns det flera olika fokusområden som samverkar och kompletterar varandra. Varje moment spelar en viktig roll för att skapa en effektiv helhetsstrategi. I denna artikel får du läsa mer om några av dessa fokusområden samt hur du kan få hjälp.
Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering, förkortas SEO, är en process som används för att förbättra din webbplats raking i sökresultatet på en sökmotor, exempelvis Google. Dessa sökresultat sker organiskt, de vill säga att du optimerar din webbplats på olika sätt som leder till att den kan ranka högre. Exakt hur algoritmerna fungerar är hemligt, men det finns väldigt många faktorer som avgör positionen. Exempelvis teknisk SEO, innehåll och trovärdighet.
Sökmotormarknadsföring (SEM)
Sökmotormarknadsföring, förkortas SEM, är när du köper annonseras på sökmotorer. Som namnet säger handlar SEM om marknadsföring på sökmotorer. Detta för att få personer att köpa en produkt/tjänst eller för att driva in folk till din webbplats. Du betalar ett pris varje gång någon klickar på annonsen.
Sociala medier (SoMe)
I dagens samhälle har sociala medier blivit en central del av människors liv. Att företag och verksamheter använder sig av olika sociala medier kanaler för att marknadsföra sitt varumärke och sina produkter/tjänster har blivit extremt vanligt. Där man både kan betala för att synas men även publicera organiskt innehåll för att nå ut till sin målgrupp.
Organiskt
Organiskt innehåll är när du själv publicerar innehåll från din egna eller din verksamhets kanal. Här betalar du ingenting och når främst de personer som följer kontot. Därav blir inlägget begränsat till hur många personer man når ut till men istället kan du här jobba på att få upp engagemanget hos dina befintliga följare.
Betald trafik
Du kan även skapa betalt innehåll, genom en annons. Här kan du välja själv vilka personer du vill nå ut till, exempelvis intresse och demografi. Här har du möjlighet att nå ut till fler personer jämfört med icke betalt innehåll. När du annonserar kan du även få relevant statistik på vem som ser din annons och hur många som klickar på den.
Digital analys
För att kunna se hur det går för din verksamhet digitalt behöver du se statistik som visar vad som går bra och vad som går mindre bra. Med hjälp av olika analysverktyg kan du analysera din hemsida, annonser och kampanjer. Detta är en avgörande del i processen för att kunna driva din verksamhet framåt och nå era uppsatta mål. Genom att se vad som går bra respektive dåligt kan du optimera för att lyckas bättre.
Jämför proffs inom digital marknadsföring
Nu kanske du fått svar på några av dina frågor, men kanske inte alla? Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring kan du få hjälp av byråer. Dessa byråer kan vara svåra att hitta samt att det är tidskrävande. Genom att använda dig av en plattformar som Partna, kan du få hjälp med exakt detta. Där kan du få hjälp av digitala proffs som kan hjälpa dig med din marknadsföring. Här finns det även möjlighet att jämföra olika byråer för att hitta den som passar för just dig.