Ska du bygga hemsida i WordPress och söker efter en webbyrå som kan få jobbet gjort? När du jämför offerter så är det viktigt att tänka på detaljerna. Går du bara på magkänsla och den byrå som den mest övertygande säljaren riskerar du att bränna dig. I denna artikel listar vi några saker du bör tänka på när du väljer byrå för din hemsida.
Förstår webbyrån verkligen hur din verksamhet fungerar?
Låt oss säga att du är en entreprenör som tillhandahåller en tjänst för låneförmedling. Du är i behov av att bygga en hemsida i WordPress och den webbyrå du snackat med i några veckor ser ut att vara rätt kandidat.
Det ser dock ut att finnas en risk här. Projektledaren har nämligen aldrig tagit ett lån. Personen i fråga vet alltså förmodligen väldigt lite om hur konsumenter tänker när de vill ansöka om lån eller bolån. Då är ju frågan hur denna byrå kan skapa en hemsida som verkligen kan tilltala din målgrupp?
Den webbyrå du väljer behöver inte veta allt om finans, men de behöver förstå mer är bara grunderna hur dina kunder resonerar. Så ställ frågor om din verksamhet och avgör vilken byrå som ger de mest tillfredsställande svaren.
Sedan är det såklart bra om din WordPress byrå i Stockholm faktiskt har jobbat med ett företag i samma bransch som din tidigare. Det visar på att de kan leverera en användarupplevelse som skiljer sig från dina konkurrenter.
Är offerten detaljerad eller alldeles för enkelt?
Det är såklart att offerter vara enkla och rakt på sak – det kan till och med vara bra. Men när man bygger en större webbplats krävs det att man har koll på alla detaljerna. Du behöver inte förstå alla tekniska ord och begrepp, men du vill veta hur projektet kommer att utföras till från början till slut. Om byrån tar sig tid att förklara vad varje leverans innebär så är det en bra signal.
Men om leveranserna i stället är uppdelade som en inköpslista, då har du all anledning att fundera på saken. Programmering och matinköp är trots allt olika saker, eller hur? Så känn efter om byrån lagt ner tid och energi på just din offert. På så sätt får du också veta om de är fast beslutna att genomföra ditt projekt i god tro.
Sätter byrån realistiska mål eller lovar de för mycket?
När du ska bygga en hemsida i WordPress som kommer det finnas många del tekniska moment. Alla projekt som är tekniska brukar på ett eller annat sätt innebär buggar eller olika problem. Att bygga en webbplats, särskilt om den har mycket funktionalitet, görs inte på några dagar.
När du söker hjälp med din hemsida, undvik byråer som lovar att hemsidan är klar på bara några dagar och att det inte kommer vara några buggar alls. Nästan alla projekt kommer att ha oförutsedda problem, så se till att byrån är realistiska i sin tidsplanering. Öppenhet leder till ett mycket mer stabilt byråsamarbete.
Vilket offertpris ligger i mitten?
Hur byrån prissätter sin offert är alltid svårt att veta för dig som kund. Men du vill ju veta att priset du betalar är rimligt och ger ett gott resultat. Projektens leveranstider kan vara snårigt och det kan tillkomma ny funktionalitet under resans gång. Men hur väljer man webbyrå om priset är den avgörande faktorn? Om du av olika anledningar vill välja byrå enbart baserat på priset kan du följa eventuellt välja en offert som ligger i mitten prismässigt.
Men finns det några risker med detta? Kom ihåg att ett lågt pris kan leda till en dyr affär och att en dyr affär kan leda till en webbplats som dina kunder tycker känns ”billig”. Se också till att byrån bryter ner kostnaderna på ett tydligt sätt för dig. Fråga gärna om de tar betalt per timme eller om de erbjuder fastpris på din hemsida.
Är byrån beredd att göra det lilla extra för dig?
Det sägs att ge är att få. Även om det är en urvattnad klyscha ska du inte underskatta det verkliga värde som detta talesätt förmedlar. Bjud byrån på lunch. Erbjuder de kostnadsfri support? De delar med sig av sin branschexpertis utan förbehåll. Om en webbyrå erbjuder dig ”lite extra” kommer du förhoppningsvis att bli en nöjd kund och i sin tur vara villig att ge tillbaka. Det lägger grunden för ett långsiktigt samarbete med byrån.
Har deras team jobbat i flera projekt tillsammans?
Att bygga en hemsida i WordPress är en sak. Men att ingå ett långsiktigt byråsamarbete är en annan femma. Byrån behöver ju inte jobba på plats varje dag eftersom hybridarbetet är standard nuförtiden. I allmänhet är samarbete på distans inte heller något problem, så länge du har en bra dator och ett WIFI.
Men möjligheten att träffa teamet ”face to face” ska inte underskattas i dessa tider. Detta ger en ännu bättre indikation på hur utvecklarna jobbar och hur teamets dynamik fungerar. Du får också en bra magkänsla hur de jobbat ihop i tidigare projekt.
Hur ser det ut med projektavtal egentligen?
Vi alla vet att samarbeten inte alltid går enligt planerna. Det är därför viktigt att inte underskatta betydelsen av ett rättssäkert projektavtal. Naturligtvis är det inte särskilt attraktivt att betraktas som paragrafryttare, men det är ändå viktigt att veta vad ni gör om saker går fel – innan man börjar. Vad händer om projektet medför nya kostnader? Hur ska byrån lösa tvister?
Vem kommer att äga rättigheterna till det material som produceras i projektet? Se därför till att ni har ett projektavtal som både ni och byrån är nöjda med. Se till att du kan hänvisa till det när du behöver.