Att hitta en konsult som är perfekt till sitt uppdrag har egentligen aldrig varit enkelt. Allt fler lockas av livet som frilansande konsult och antalet egenföretagare är fortsatt högt i Sverige, trots att många drabbades hårt under pandemin och att konkurrensen på arbetsmarknaden är stor. Det har, med andra ord, blivit allt viktigare för uppdragsgivare att uppfattas som seriösa och trovärdiga samarbetspartners för att hitta rätt konsulter och hyra in digital kompetens. Här kommer några användbara tips till dig som uppdragsgivare eller projektledare för att hitta rätt konsult för ditt företag – på ett enklare, snabbare och smartare sätt.
Bli en attraktiv uppdragsgivare och attrahera konsulter
Idag är frågan om vem en arbetar med viktigare än någonsin, både för dig som uppdragsgivare och för konsulter. För att hitta rätt konsult för just ditt uppdrag behöver du uppmärksamma konsulter på varför du är det självklara valet som uppdragsgivare. Är du en attraktiv uppdragsgivare ökar möjligheterna att inte bara hitta rätt konsulter, utan också möjligheterna för långvariga affärsrelationer.
Ska jag välja en digital byrå eller konsult?
Digitala byråer brukar ofta ha konsulter in-house som är experter på olika typer av digitala tjänster. Söker du en digital byrå i Göteborg eller Stockholm så kan du oftast komma undan billigare än om du skulle anlita en konsult externt. En digital byrå behöver nödvändigtvis dock inte vara experter inom den nisch som du behöver hjälp inom. Då kan en konsult som hyrs in på kontrakt istället vara ett säkrare val.
Sedan beror det lite på hur pass viktigt det är att experterna du anlitar befinner sig i en stad nära dig. Bor du i en större stad och behöver hjälp från en reklambyrå i Göteborg eller i Malmö, kan du förmodligen hitta en byrå ganska enkelt eftersom utbudet med aktörer där är mycket stort. Numera är det dock vanligt med hybridarbete, det vill säga att konsulterna både jobbar på plats och på distans.
Behovet att ta in digitala byråer som är kunniga inom AI utveckling har skjutit i höjden senaste åren. Detta eftersom AI kommer att användas på bred front i de flesta typer av digitala kanaler, exempelvis på webben och i sociala medier. Du kan också ta in konsulter som är specialiserade på särskilda områden inom AI såsom datavetenskap, maskininlärning och prompt engineering.
Var flexibel och hitta rätt konsult
För att uppfattas som en attraktiv uppdragsgivare finns en del faktorer du kan fokusera på. Att synliggöra dina flexibla sidor är ett sätt att bredda ditt nätverk och hitta talanger som du annars kanske hade missat. Visa att du är flexibel genom dessa tre punkter:
- Språk: måste alla i verksamheten prata samma språk eller exkluderar det topptalanger? Genom att låta konsulter arbeta på andra språk blir du som uppdragsgivare attraktiv på en bredare marknad.
- Arbetsplats: att ha ett centralt placerat kontor kan absolut vara attraktivt för många, men idag kan det vara mer attraktivt att ha möjligheten att arbeta var en vill. Är du flexibel och låter konsulten bestämma själv ökar det chanserna att konsulter väljer dig som uppdragsgivare.
- Arbetstid: flexibilitet gällande arbetstider är också något som blivit mer och mer populärt. Kan du som uppdragsgivare låta konsulter arbeta de tider som passar dem blir din arbetsplats än mer attraktiv.
Få dina konsulter att utvecklas – hållbarhet och karriärmöjligheter
Vad som är viktigt på en arbetsplats har förändrats genom åren, både när det gäller individens utvecklingsmöjligheter och företagets värderingar. Idag vill många arbeta på en plats där de både har möjlighet att utvecklas inom karriären, men där de också är en del av en gemenskap som värdesätter frågor rörande exempelvis hållbarhet.
Genom att marknadsföra hur du som uppdragsgivare arbetar för att uppdrag ska kännas utmanande och utvecklande kan du nå fler konsulter. Det gör att dina uppdrag blir det självklara valet för en konsult som vill ta nästa steg i karriären.
Använd smarta konsulttjänster för att hitta en konsult idag
Att marknadsföra dig själv som uppdragsgivare är en viktig del för att hitta rätt konsult, men det går också att ta hjälp av en oberoende konsulttjänst. Idag finns en mängd tjänster som matchar uppdragsgivare med konsulter, på ett snabbt och tryggt sätt:
Partna
Partna är en tjänst vars primära mål är att sammanföra dig som beställare av digitala tjänster med IT-konsulter som söker jobb. Plattformen är uppbyggd för att samarbetet ska vara enkelt, tryggt och rättvist. Med smart matchning, digitala offerter och användandet av AI-teknologi blir processen att hitta och samarbeta med konsulter smidigare för dig som uppdragsgivare. Partna är inriktade på IT-branschen (bland annat webb, design och marknadsföring) och arbetar aktivt för att förenkla både för uppdragsgivare och konsulter.
Verama
Likt Partna är Verama en mötesplats för konsulter och uppdragsgivare. I Verama publiceras uppdrag av företag som söker konsulter där målet är en snabb process som lämnar både uppdragsgivare och konsulter nöjda.
Brainville
På Brainville får du hjälp att hitta konsulter till dina uppdrag. Hemsidan fungerar som en oberoende marknadsplats där du som uppdragsgivare kan posta uppdrag som konsulter sedan kan ta del av.
Onsiter
Onsiters mål är att göra konsultköp enkelt. Genom att samla de bästa konsulterna på ett ställe får du som uppdragsgivare möjlighet att på ett smidigt sätt komma i kontakt med konsulter som passar just dig. Publicerar du ett uppdrag matchas du snabbt med de bästa konsulterna för jobbet.
Cinode
Cinode är en tjänst inom skills management som synliggör och matchar kompetens. I plattformen matchas talanger med rätt typ av utmaning, så att de utvecklas och hittar uppdrag som passar just dem. Cinode matchar uppdragsgivare med konsulter utanför det egna företaget men arbetar också med att synliggöra den kompetens som redan finns inom företaget.
Att hitta konsult kan som sagt vara lättare sagt än gjort, men genom dessa tips hoppas vi att det kan bli både enklare och snabbare för dig som uppdragsgivare att hitta fler konsulter i framtiden.