SEO vet du säkert redan vad det är för något. Men en erfaren SEO-konsult är specialist på avancerad sökmotoroptimering (även kallat SEO) och kan strategiskt förbättra ditt företags synlighet och ranking i sökmotorer såsom exempelvis Google och Bing. Men hur arbetar konsulterna med SEO rent praktiskt? Vi berättar mer om hur SEO-proffs arbetar för att ge din organiska trafik ett rejält uppsving, så att du kan få fler leads och kundförfrågningar.
Analysen och din SEO-strategi
En duktig SEO-konsult börjar inte sällan med att analysera din webbplats. Helt enkelt hur den presterar organiskt idag och historiskt. Därefter är det vanligt att man försöker identifiera uppenbara och dolda möjligheter att ranka högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP).
Det räcker inte med att titta efter webbplatsens struktur och innehåll. De tittar också efter dina länkutbyten och om användarupplevelsen på din hemsida gör det jobb den ska.
Jakten på relevanta sökord som ger dig rätt trafik
En viktig aspekt av SEO är att välja rätt nyckelord (sökord). Din kunder söker efter olika saker och ting, och du behöver ju synas i stundens hetta när de söker.
Traditionellt sett så gör en SEO-konsult en så kallad sökordsanalys, eller keyword research, för att identifiera bra sökord baserat på konkurrens, hur många som söker, vilka sökord som trendar nu och andra faktorer.
Vad finns bakom dina konkurrenters frontlinje?
Håll dina vänner nära men dina konkurrenter ännu närmare. Konkurrenternas webbplatser och SEO-strategier måste analyseras med stor detaljrikedom. Inte bara för att du kan lära av dem, men också för att identifiera deras uppenbara svagheter och sökord som de har missat att ranka för (så du får ett försprång).
Din SEO-byrå kommer troligtvis titta på din konkurrents positionering för olika sökord, externa länkar och dess relevans, organisk synlighet och hur de har jobbat med sitt innehåll för att synas på Google.
Vad innebär teknisk SEO?
Teknik och SEO går hand i hand och det är just därför som det kan kännas komplext för de som är icke-kunniga. Hur en webbplats är tekniskt uppbyggd har en stor effekt på hur bra du syns på Google framöver. SEO experter tittar här på flera viktiga saker.
De kan titta efter hur snabbt din hemsida laddar, hur bra den fungerar i mobil, URL, strukturerad data, problem med Google-indexering, hantering av duplicerat innehåll och mycket annat. Om du använder ett CMS som Shopify, Squarespace, Wix eller WordPress finns det ibland ”genvägar” för att snabbt upptäcka och förstå tekniska problem som kan påverka din SEO negativt.
Förståelsen för interna och externa länkstrategier
Du har säkert hört att länkar och att ”bygga länkstrategier” är avgörande för att lyckas med SEO. Att skapa en stark länkprofil ska definitivt inte underskattas. Förutom interna länkar måste du anskaffa länkar från andra webbplatser som på olika sätt påminner om din.
Låt din SEO-konsult ta fram en länkstrategi och kolla om du känner några företag som vill länka till din hemsida eller utbyta länkar.
Hur hittar jag en vass SEO-konsult då?
Erfarna SEO-konsulter i Stockholm eller Sverige växer inte på var och varannat träd. Det finns däremot jämförelsetjänster, såsom Partna, där du kan få offerter och hjälp med din SEO. På så sätt behöver du inte leta efter den rätta SEO-experten, för de kommer till dig istället.